Dierentuin - Reisverslag uit Puerto Ayora, Ecuador van Peter en Nicki Erinkveld - WaarBenJij.nu Dierentuin - Reisverslag uit Puerto Ayora, Ecuador van Peter en Nicki Erinkveld - WaarBenJij.nu

Dierentuin

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Peter en Nicki

01 November 2009 | Ecuador, Puerto Ayora

Tja … ook een spotter raakt wel eens moe van het zoeken naar dieren. Dus toen hebben we maar ‘besloten’ om Ecuador te starten met een weekje GALAPAGOS-eilanden.
Daar loopt het wild namelijk gewoon langs je heen, zonder een schrijntje angst te vertonen voor het menselijk ras. De reden is simpel, ze hebben weinig te vrezen gehad; ze worden aardig met rust gelaten en ook de natuurlijke vijanden zijn minimaal.
Voor iedereen die geintresseerd raakt over deze eilanden, moet er echt even op googlelen, het is interessant...
Snelle versie: Deze veelal vulkanische eilanden hebben nooit vastgezeten aan het vaste land en de dieren die er leven hebben zich makkelijk kunnen voortplanten en zijn bijna niet geevolueerd. Dat maakt dat er dieren zijn die nergens anders te vinden zijn en dat er veel dieren zijn. Helaas zijn met de komst van bewoners, dieren en planten meegenomen die de natuur hebben aangetast, maar het is minimaal vergeleken met andere plekken in de wereld.
De eilandengroep is nu een Nationaal Park en er zijn maar een paar eilanden bewoond. Deze eilanden zijn te bezoeken zonder tour...maar de meest interessante plekken, vooral onbewoonde eilanden, zijn enkel te bezoeken met een cruisetour.
Wij hebben een touristclass geboekt op een boot voor 10 passagiers, 8 dagen.
Onze boot “ the RUMBA Yacht” was gelukkig een goede keus, cabines MET privebadkamer waarin een stabelbed staat...alles zo klein mogelijk maar prima te doen. Een eetkamer waar precies 10 personen kunnen eten en waar kok Carlos iedere dag 3 uitgebreide, gezonde en smakelijke maaltijden neerzet.

En dan waar het allemaal om draait: de eilanden! Ieder eiland heeft zijn eigen unieke natuur,qua landschap (van spierwit tot rood of zwart zand) EN qua dierenrijk.
De highlights:
• Op ieder eiland waren de fantastische zeeleeuwen te vinden! De RBB- klas die deze naam mag dragen moet vanaf nu extra trots zijn op die naam, want deze dieren zijn echt heel gaaf...!! Ze vertonen de meest grappige bewegingen, gedragen zich soms als mensen, spelen in het water met elkaar maar ook met de snorkelaars...en bovenal ze zijn zooooooooo lief...
• We hebben gesnorkeld tussen haaien en roggen!!! Whitetipped sharks, voor de kenners.
• Padden (RBB!!!) is nog nooit zo leuk geweest! We hebben schildpadden gezien zo groot als ... als ... tja heeeeeel groot. Peet paste zelfs in een leeg schild.
• Zeeschildpadden (ook groot) die rakelings langs je komen.
• De Zeeleeuwen.
• Pinguins die als een razende voorbij zwemmen en op de kant gewoon blijven zitten als je naast ze zit.
• Vogels met blauwe zwemvliezen en niemand weet waarom. Deze bluefooted boobie loopt als een snorkelaar met flippers aan en de baby’s zijn superdonzig.
• De zeeleeuwen.
• Dino-achtige leguanen in land en zeevariant, die je overal ziet en waarvoor je moet oppassen dat je er niet toevallig op een staat.
• Een enorme baby Albatros die recht op ons af kwam lopen en als we niet aan de kant zouden zijn gegaan, gewoon OVER ons heen was gegaan.
* dol fijne dolfijnen bij de boot
• Een postkantoor die vroeger gebruikt werd door piraten. Je stopt jouw post in een grote bak. De volgende bezoeker kijkt de post na of er misschien post bij zit met het adres waar hij of zij in de buurt woont. Als dat het geval is, neemt diegene de post mee en bezorgd het als die weer thuis is. De piratentraditie wordt nu voortgezet door de touristen. En het is altijd maar de vraag wanneer de post aankomt of misschien nooit aan zal komen.
• en
de zeeleeuwen... of hadden we dat al gezegd hahahahaha
Goh en nog zoveel meer!
Maar de sumiere 6 reacties op ons vorig bericht geeft misschien aan dat we jullie niet verder ‘lastig’ moeten vallen met onzin ...of hangen jullie allemaal in een herfstdepressie????
;)

We zijn nu in Cuenca (Zuid-Ecuador) waar een paar dagen feesten gaande zijn en waar we met een grappig Californisch stel (ook boot Rumba-gangers) hebben afgesproken.

als afsluiter willen we heel graag de fotoruimte-gever bedanken! Behalve een vermoeden weten we alleen niet wie er zo lief is geweest dit te regelen..... ????!!!

Doei allemaal

• 05 November 2009 - 06:53

Jantje:

herfstdipje gok ik zo. want jullie vallen ons niet lastig hoor, ik volg jullie op de voet. En als jullie dit tempo van schrijven aanhouden moet dat de rest van de maanden ook nog wel lukken ;)!

Peter de spotter kan zn geluk niet op daar. Wat een mooie beestjes. Zelf ik met mn chronische houba-angst zou er tussen willen lopen

zoek de verschillen...? hmm ik kom er niet uit. Ik zie al helemaal voor me hoe grappig jij die foto zelf vindt niek.
    Ohh en bedankt voor je kaartje! erg lief. het gaat allemaal de goede kant uit gelukkig.

zo genoeg geweest, ik ga maar es aanstalten maken deze vroege ochtend... niet iedereen heeft immers zo'n luizenleven als jullie 2 ;)

liefs!

• 05 November 2009 - 08:10

Teuntje En Daan:

Haaai!(Waar?)Tja op de Galapagos struikel je zowat over de dieren he! Kan me ook herinneren dat ik alleen maar het woord dierentuin telkens in mijn hoofd bleef herhalen, EEN GROTE WILDE DIERENTUIN!
    Zo te zien nog steeds alles ok met jullie! Keep up the good work, dan blijven wij volgen waar we volgend jaar heen moeten :)

Liefs!

• 05 November 2009 - 08:12

Teuntje:

p.s. Cafe eucalyptus is erg leuk in Cuenca !
    Op Gran Columbia 9-41 en Benigno Malo...

• 05 November 2009 - 08:17

Borrel:

zo lang al geen bericht, ik maakte me al zorgen.. gelukkig blijkt dat het jullie meer dan goed af gaat. (ik had ook niet anders verwacht!) Vriendelijke groeten vanuit het Rotterdamse!

• 05 November 2009 - 18:32

Joep:

super super super, hoogtepuntje van je trip?!

ennuh...hebben jullie onze kaart gevonden bij 't postkantoor??

• 05 November 2009 - 22:20

Franka:

wow, wat zien en doen jullie veel. Gek eigenlijk, dat je dan beseft dat er bij ons (nijmegen) alles maar doorgaat zoals het is. geen spannende dieren en veel regen!!!

geniet van jullie reis en de tijd met elkaar

dikke zoen

• 06 November 2009 - 15:16

Rinske:

De verhalen en de foto's zijn nog steeds erg leuk! Gewoon mee doorgaan dus...
    Jaloers, jaloers, jaloers, maar fantastisch dat jullie dit mogen meemaken en wij mogen meegenieten.
    Have fun!
    Liefs, Rinske

• 06 November 2009 - 16:49

Sjoerd:

Ik geloof dat jullie nooit meer naar een dierentuin hoeven als jullie terug zijn. Kan je niet zo'n blue foot boobie meenemen voor mij?

• 07 November 2009 - 08:25

Koen Onstenk:

Leuke fotos maar weet jij hoe oud die schilpadden zijn? Kon je gewoon naast die zeeleeuwen liggen zonder dat ze iets doen? En wat betekent het woordje geevolueerd in regel 10 en vond je dat niet eng door de grot lopen!

• 07 November 2009 - 11:00

Carlos ;-):

Ik volg jullie berichtjes op de voet! Leuk om te lezen en complimenten voor de foto's elke keer! Vooral de Galapagos is errug mooi zo te zien!!Geniet ervan samen, de tijd vliegt!
    Groet uit Grave, de gelijkenis met een zeeleeuw en mezelf is wel wat meer vrees ik....(inmiddels 26 wkn dikke buik)

• 07 November 2009 - 11:20

Emil ,Mia:

Hoi Nicky en Peter,

Ja even verstek laten gaan. We hadden het druk met de voorbereiding van de herfstvakantie ;) haahahaha, maar we hebben niet zo'n mooie foto's als jullie.
    Die schildpad wow wat een grote zeg, lijkt me eng. de rest van de foto's zijn ook schitterend en lef hebben jullie ook wel als dat zo ziet.
    Nou nog heel veel plezier en geniet ervan hier is het kouder aan en het worden en regen heel veel regen hebben we.

groetjes Emil , en Mia :)

• 07 November 2009 - 20:20

Coby:

genoten van het verslag,
    juf Nicki, by dat 'moeilyke woord heb ik het woordenboek gepakt.
    Al een trap gebouwd voor de padden? hier in de vyver is het geen succes
    doei,coby.

• 08 November 2009 - 10:12

Ma, Pa En Houba,:

Ook al hadden we even telefonisch contact toch een reactie; ook dit verslag is weer een hele mooie in jullie avonturenreeks. Samen straks een rijk geïllustreerde reisgids. Hier is het koud, regenachtig en werd de fiets gestolen. Dus gewoon én typisch Hollands. Geniet daarom maar zo veel én lang mogelijk van dat aardse paradijs.
    Liefs, Ma, pa en Houba.

• 08 November 2009 - 13:52

Marije:

Ha Nicki & Peter,

Wauw, wat een super mooie foto's! Uit jullie verhalen blijkt dat jullie geen tijd hebben om je te vervelen, wat een geweldige verhalen! In de vakantie heb ik een paar dagen de zon opgezocht op Gran Canaria. Goed tegen de herfstdip, maar dat levert niet zulke mooie foto's op! Genietze en blijf vooral zo leuk doorschrijven!

Liefs Marije

• 09 November 2009 - 17:06

Marlou:

hoi hoi
    wij zijn gewoon stinkend jaloers op jullie reis...we willen dat je nu terug komt!! t is mooi geweest, we missen je al te lang op de RBB...nee alle gekheid op een stokje...blijf maar lekker schrijven, weten we tenminste zeker dat alles goed is daar in verwegniestan ;)
    groetjes, marlou

• 10 November 2009 - 11:03

Edith:

het is een feit: ik ben JALOERS!!!!!!

Wat ontzettend gaaf zeg

groetjes, Edith

• 11 November 2009 - 09:54

Sid Van Raaij:

Hallo nicki ik ben net terug van zwemmen en heb mijn diploma gehaald! en ik heb de hele klas voor de gek gehouden zelfs de juf! een dikke knuffel van sid

• 11 November 2009 - 10:36

MITCHELL NOVA:

HEEEEEEEEEEEYYY PETER EN NICKI ALLES GOED DAAR MET MIJ WEL WAAROM NIET :p: VETTTTTTTTT MOIIE FOTO,S MAN MAAR BEN WEER WEG DOEIII DIKKE KNUFFEL MITCHELL NOVA

• 11 November 2009 - 21:11

PACU Medewerkers SMK:

Peter, mooie foto's, mooie verhalen; leuk om te lezen aan het eind van de avonddienst. Veel plezier en een goede reis ! Louise , Maria en Lidy.

• 12 November 2009 - 11:26

Maloeck:

Herfstdepressie???? hoe kom je erbij! het is alleen grijs vies nat hollands weer!!
    haha, nee valt wel mee.

Ik kan niet anders blijven zeggen dan dat ik ontzettend jaloers ben! Wat super gaaf allemaal wat jullie mogen/kunnen zien en die foto's maken alles af.

ik ben op dit moment echt aan het aftellen ik mag nog 4wkn en 4 dgn wachten, maar de verloskundige denkt dat onze JONGEN eerder komt... dusss!!

dikke kus maloeckos

• 13 November 2009 - 08:36

Sid Van Raaij:

hoi nicki hoe gaat het daar met mij gaat het goed leuke fotos trouwens kom je gauw terug ik mis je een beetje nou ja een dikke knuffel van mij

• 13 November 2009 - 08:39

Djaymel:

hoi,nicki :P
    is het leuk daar?
    wat foon land ben je nu?
    en hoe laat is het daar ?
    en ik had een hoog cijfer voor rekenen !
    en ik ga naar de kerstvakantie naar de carolus school.
    groetjes djaymel:)
    Doei:)